Deze nieuwe werkwijze bij huurachterstand voeren we niet alleen uit, maar met gemeenten. Stap voor stap sluiten we hiervoor met gemeenten samenwerkingsovereenkomsten af.
Melden
Lukt het een huurder niet zijn huurachterstand op te lossen. Ondanks dat wij een betalingsregeling aanbieden en een gesprek plaatsvindt met een van onze bewonersconsulenten? Dan melden wij de betalingsachterstand bij de gemeente. Mits de huurder daar geen bezwaar tegen heeft. De gemeente werkt samen met andere zogenoemde ‘vaste lasten’ organisaties. Zoals energie- en waterleveranciers en zorgverzekeraars. Ook zij melden eventuele betalingsachterstanden aan de gemeente. Zo kan de gemeente precies in beeld brengen in hoeverre iemand betalingsproblemen heeft. En samen met de huurder bespreken hoe deze het beste geholpen kan worden. Hierdoor wordt het oplopen van betalingsachterstanden voorkomen.
Woonzorg Nederland is blij samen met alle betrokken partijen aan de slag te gaan met het zogenoemde vroegsignaleren. Want het spreekwoord zegt het al; voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook zeker voor betalingsproblemen!