Aedes onderzoekt en vergelijkt jaarlijks de prestaties van alle Nederlandse woningcorporaties. De brancheorganisatie publiceerde deze week de Aedes Benchmark 2021, die de resultaten over het afgelopen jaar inzichtelijk maakt. Ze toetsen daarbij op vijf onderdelen:
- Huurdersoordeel
- Bedrijfslasten
- Duurzaamheid
- Beschikbaarheid & betaalbaarheid
- Onderhoud en verbetering
Huurdersoordeel
De gemeten klantwaardering van onze huurders laat zien dat we net als vorig jaar gemiddeld hoger scoren in het Huurdersoordeel. Nieuwe en vertrekkende huurders zijn heel positief, en beoordelen ons met respectievelijk 8,4 en 8,1. Daarmee vallen we net als vorig jaar in het hoogste segment (A) en ruim boven het sectorgemiddelde.
Huurders met een reparatieverzoek waarderen ons op het sectorgemiddelde B, nu nog slechts 0,1 punt lager om in het hoogste segment A uit te komen. Gemiddeld komen we in het huurdersoordeel uit op score B.
Met de diverse verbeteringen van onze dienstverlening die we in gang hebben gezet, zoals betere communicatie rond reparatieverzoeken en snellere afhandeling willen we de komende periode op dit onderdeel ook graag boven het sectorgemiddelde uitkomen.
Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stijgen in lijn met de sector en komen per saldo net als vorig beperkt onder het sectorgemiddelde uit. Afgezet tegen de extra inspanningen en uitgaven voor het doorvoeren van diverse verbeteringen binnen de organisatie en in onze dienstverlening, zijn we tevreden dat we onder het sectorgemiddelde blijven. Hiermede borgen we dat we als een efficiënte organisatie worden gezien, afgezet tegen de thans ervaren groei in kwaliteit van onze dienstverlening.
Duurzaamheid
Met onze grote inspanningen de afgelopen jaren op het terrein van duurzaamheid hebben we onze relatief grote achterstand ingelopen en zijn we in de Benchmark gestegen naar het sectorgemiddelde (van een C naar een B-notering), waarbij we op het onderdeel isolatie zelfs boven het sectorgemiddelde uitkomen.
Met onze extra inzet in de komende periode op de CO2-uitstoot en energetische prestaties, willen wij op (korte) termijn ook op deze onderdelen boven het sectorgemiddelde uitkomen.
Beschikbaarheid & betaalbaarheid
Op beschikbaarheid en betaalbaarheid scoren we onder het sectorgemiddelde. In lijn met voorgaande jaren scoren we hier een C. Dit komt door een licht negatieve ontwikkeling in onze vastgoedportefeuille, als gevolg van dispositie en transformatie, vooruitlopend op de geplande uitbreiding. Met de onderhanden investeringen en plannen voor nadere uitbreiding zal dit de komende jaren keren naar een positieve ontwikkeling van onze DAEB-voorraad, geschikt voor onze doelgroep.
De woningen van Woonzorg Nederland hebben daarnaast een relatief hoge huurprijs. Dit komt deels doordat wij een portefeuille hebben die bestaat uit appartementen, daar ligt de huur doorgaans relatief hoger dan bij eengezinswoningen. Bovendien hebben onze gebouwen vaak extra faciliteiten, zoals gemeenschappelijke ontmoetingsruimten.
Onderhoud en verbetering
De instandhoudingskostenindex (het totaal van de uitgaven onderhoud en investeringen in de bestaande voorraad, exclusief verduurzaming) komt uit op 107 (deelscore C). Dat was vorig jaar op sectorgemiddelde 100 (B). Daarmee liggen onze instandhoudingsuitgaven nu boven het sectorgemiddelde. Dit is in lijn met onze keuzes om meer middelen in te zetten voor borging van de kwaliteit van ons bezit, en projectmatig onderhoud aan onze complexen naar voren te halen en te combineren met het uitvoeren van duurzaamheidsprojecten.
Op de goede weg
Bovenstaande laat zien dat onze grote inzet op het verbeteren van de dienstverlening en bedrijfsvoering zijn vruchten afwerpt. We presteren beter ten opzichte van het sectorgemiddelde en ook onze huurders zijn positiever. Deze eerste uitkomsten bevestigen ons beeld dat we op de goede weg zijn om onze belofte aan huurders waar te kunnen maken, nu en in de nabije toekomst.
Bekijk de prestaties van Woonzorg Nederland in deze infographic
Bekijk de volledige Aedes Benchmark 2021 hier: https://aedes.nl/aedes-benchmark/benchmarkresultaten-en-publicaties